Ahad, 9 Ogos 2009

Kesedaran Lemah




H1N1 Semakin Menular

Semalam jumlah kematian yang dikumpulkan oleh H1N1 menciptakan rekod terbaru dengan jumlah terkumpul dari 3 0gos 2009 berjumlah 9 orang . Saya melihat rakyat Malaysia masih lagi memiliki kefahaman dan kesedaran yang rendah tentang kesan penularan penyakit ini. Iklan di television masih lagi menyiarkan penularan dari Negara luar sedangkan penularan dan peningkatan kes tempatan melebihi kes luar Negara. Saya membawa anak ke pasaraya semalam dan mendapati hanya kami yang mengunakan topeng muka didalam pasaraya tersebut, bila saya tanyakan kepada petugas kaunter kenapa tidak mengunakan penutup muka, saya di maklumkan bahawa pihak pengurusan pasaraya tidak membenarkan mereka memakai topeng untuk megelak dari pelanggan berasa panik dan takut. Kejadian kedua, saya telah melarang anak saya untuk kesekolah selama 2 dari kerana mendapati tanda-tanda ILI telah terdapat di sekolah anak saya dengan beberapa kanak-kanak yang mendapat tanda deman, batuk dan selsema.

Terdapat sebilangan ibu bapa yang masih menghantar anak-anak kesekolah dengan alasan tiada pengasuh, beranggapan demam biasa dan terdapat kes dimana selepas sekolah menghantar anak kembali ke rumah terdapat ibunya dirumah. Alasan yang diberikan adalah peperiksaan semakin hampir. Kanak-kanak ini telah diarahkan oleh doktor untuk berada dirumah tetapi keluarga mereka ingkar arahan yang diberikan.

Penularan wabak ini memberikan kesan yang besar kepada masyarakat, kebimbangan dan kegusaran penularan penyakit ini perlulah diberikan perhatian serius oleh pemerintah. Dari pemerhatian saya mendapati berita-berita politik melebihi dari berita kaedah pencegahan dan tindakan yang sepatutnya. Kita perlulah telus dan jujur dalam menengani wabak ini serta menerima hakikat bahawa pelancongan akan mengalami kemerosotan disebabkan oleh wabak ini. Pengarah kesihatan meminta masyarakat agar tidak panik sedangkan saban hari jumlah kematian semakin meningkat, saya ingin menyarankan beberapa perkara untuk pertimbangan;

1. Membatalkan sama sekali Sambutan Hari Kebangsaan kerana melibatkan perhimpunan dalam jumlah yang ramai dan memudahkan penularan wabak ini. Semangat patriotik rakyat tidak akan terjejas dengan tiada sambutan pada tahun ini.
2. Mengalakkan rakyat menghadkan zon perjalanan dari satu destinasi kesatu destinasi
3. Membekalkan peralatan suhu badan kesemua sekolah-sekolah untuk ujian saringan sebelum kelas dan kuliah bermula
4. Mengalakkan aktiviti yang tidak melibatkan pertemuan dengan orang ramai dengan melakukan banyak kerja dari rumah-rumah ( telah diamalkan di Eropah) . Gunakan sepenuhnya kemudahan internet.
5. Sekolah diberikan cuti lebih awal memandangkan cuti sekolah jugak akan bermula dalam beberapa minggu sahaja lagi.
6. Membatalkan segala aktiviti lawatan dari satu tempat ke satu tempat yang tidak penting.

Semoga kita dapat memainkan peranan dengan lebih bertangungjawab demi mencegah penularan wabak penyakit ini dan senantiasa berdoa melakukan solat hajat.

Azizul Azli Ahmad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan