Selasa, 8 September 2009


KELEBIHAN PISANG

Perhatian: Jangan sekali-kali menyimpan pisang dalam peti sejuk. Lepas baca anda semua pasti akan pandang tinggi pada buah pisang.Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi - sukrosa, fruktosa danglukosa yang digabungkan dengan gentian.


Pisang memberikan tenagakepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telahdibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuksenaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utamakepada atlit terkenal dunia.


Bukan itu saja, malah pisang juga amatsesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit,menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.


Tekanan:Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadappesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulihselepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitusejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yangmenyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkankita berasa gembira.PMS:Lupakan pil-pil hospital - makan sahaja pisang.


Vitamin B6 yangterkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang bolehmengembalikan mud anda.Anemia:Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawalpertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantudalam kes-kes anemia.


Tekanan Darah Tinggi:Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi - garamrendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.Kuasa Minda:Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasapeperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan,rehat, dan makan tengahari.


Keputusannya, buah pisang yang mengandungikadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran denganmenjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).Penghadaman:Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.Keletihan:Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah denganmembuat minuman pisang susu campur madu.


Pisang bertindak menyejukkanperut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalamdarah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pulamemperbetulkan sistem hidrasi semula anda.Panas Jantung:Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan.


Oleh itu, jikaanda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untukpemulihan yang baik.Demam Pagi:Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.Gigitan Nyamuk:Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekasgigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telahberjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.


Saraf:Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.Obesiti dan Tekanan Kerja:Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadipemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek.Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakitobes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untukmengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darahdengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untukmengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.Ulser:


Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dantidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagaipeneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindakmenyaluti lapisan dinding perut kita.Kawalan Suhu:Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkansuhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung.


Di Thailandsebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayiyang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).Seasonal Affective Disorder (SAD):Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnyapendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit inikerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.Ketagihan Rokok & Tembakau:


Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6,B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapatmembantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.Stres:Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkandegupan jantung, menghantar oksigen kepada otak


Azizul Azli

Bukak Posa makan pisang la..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan